Hvordan lykkes med mangfold? – Kundecase med ABB
Hvordan lykkes med mangfold? Her deler vi hvordan vi jobbet med ABB Energy!
Forrige uke hadde vi to workshops med ledergruppen i ABB Energy Industries, hvor vi delte kunnskap om hvordan selskapet kan implementere konkrete tiltak og delmål for å rekruttere, beholde og promotere flerkulturelle talenter. Vi dekket områdene rekruttering, employer branding, arbeidsmiljø, sosialt miljø, karriereutvikling, lønn og ledelse.
Det var inspirerende å jobbe med en ledergruppe som forstår viktigheten av å fokusere på interne forhold, like mye som de fokuserer på rekruttering og branding. Vi kaller dette fremoverlent lederskap. Ledelsen oppsummerte workshopene godt ved å si: «Det finnes ikke noe rett eller galt tiltak, men vi må lytte til de ansatte og jobbe skikkelig med dette hvis vi skal oppnå resultater.»
Det var også gledelig å se at alle deltakerne anbefalte workshopene videre i spørreundersøkelsen! Vi ser frem til å følge arbeidet deres videre.
Hvorfor er det viktig å lære mer om målgruppen?
For å lykkes med mangfold- og inkluderingsarbeid, er det essensielt å forstå målgruppen man prøver å rekruttere og inkludere. Hvis fokusområdet deres er kvinner, er det viktig å forstå hvilke utfordringer de møter og hvilke behov de har. I arbeidet med ABB var fokuset på flerkulturelt mangfold.
Hvordan kan du lære mer om målgruppen?
En god start er å innhente kunnskap fra organisasjoner som er eksperter på målgruppen. Det er viktig å huske at det ikke finnes en fasit som gjelder for alle. Hensikten med å sette seg inn i mulige utfordringer og behov er å bli bevisst på ting dere kanskje ikke tenker over i dag. Men, det er også viktig å lytte til de ansatte. Ingen eksperter kan fortelle deg nøyaktig hva dine ansatte trenger.
Vi hjelper virksomheter med å rekruttere og beholde flerkulturelle talenter. Hvis du ønsker å lære mer om denne målgruppen og hvilke tiltak du kan implementere, kontakt oss her.